اجزای کلید هوایی

روش شارژ و دشارژ شدن فنر کلید هوایی

مقدمه

امروزه برای محافظت و مراقبت از سیستم‌ های روشنایی، صنعتی و دیگر تأسیسات در مقابل خطاهای شبکه همانند اتصالات کوتاه و اضافه از انواع کلیدها یا فیوزها استفاده می‌گردد، اما به دلیل ضعیف یا ناتوان بودن فیوزها نمی‌توان از آن‌ ها برای حفاظت استفاده کرد، زیرا قطع همزمان سه فاز و خطای بالای فیوزها موجب شده که به یک محافظ دیگر همانند کلید هوایی هیوندای احتیاج شود.

کلیدهای هوایی خود در انواع متفاوت هستند که کلید هوایی هیوندای یکی از بارز‌ترین و کارآمدترین آن ها می‌ باشد. از این قطعه در تابلو کنتوری تک فاز ساختمانی در جهت افزایش ایمنی استفاده می شود. سوالی که اکثر کاربران با آن مواجه می‌شوند، نحوه و روش شارژ و دشارژ کردن کلیدهای هوایی است. در این محتوا تلاش کردیم تا اطلاعات جامعی را در این رابطه و درباره اجزای کلید هوایی در اختیار شما قرار دهیم.

مشخصات کلید هوایی

قبل از اینکه بخواهیم وارد مبحث کلیدهای هوایی اشنایدر یا هر کلید هوایی دیگر شویم، بهتر است بدانیم خود کلید چیست و چه کاربردی دارد. به دستگاهی که یک مدار را به صورت کنترل از راه دور یا به صورت دستی قطع و وصل می‌ کند را کلید می‌گویند. کلیدها اصولا برای مکانیزم سوئیچ کردن و حفاظت از سیستم‌ ها مورد استفاده قرار می‌ گیرند. دیگر تجهیزات و دستگاه‌ ها همانند رله، فیوز و سوئیچ‌ ها در راستای کلیدها استفاده می‌ شوند. کلیدها، مدارها را به صورت خیلی خودکار و اتوماتیک در صورت بروز خطا‌هایی نظیر جریان بیش از انتظار و اتصال کوتاه، قطع می کند.

مشخصات کلید هوایی

به نوعی از کلید که هوا را برای خاموش کردن جرقه استفاده می‌کند، کلید هوایی می‌ گویند. در واقع این کلید در فشار جو به خوبی عمل می‌ کند. کلیدهای اتوماتیک نوعی بریکر یا قطع کننده اتوماتیک فشار ضعیف هستند. این کلیدها اصولاً در ورودی تابلوهای برق‌ های فشار ضعیف به کار گرفته می‌ شوند. کلیدهای هوایی هیوندای به مرور جایگزین کلیدهای مدل روغنی سابق شده‌ اند. در کشورهای پیشرفته‌ ای مانند فرانسه و ایتالیا آن ها را به عنوان یک قطع کننده برای رنج ۱۵ به بالا می‌ شناسند. اما در کشورهایی دیگر همانند آمریکا این کلیدها جای خودشان را به کلیدهای خلا و sf6 داده‌ اند. از کلیدهای هوایی در مراکز ساخت تابلوسازی برق صنعتی اصفهان استفاده می شود، این قطعه یکی از مهمترین تجهیزات جانبی به کار رفته در تابلوهای برق می باشد.

اجزای کلید هوایی

هر کدام از کلیدهای هوایی اعم از کلید هوایی اشنایدر و هیوندای دارای اجزای مختلف و متفاوتی هستند. این اجزا عبارتند از :

  • کنتاکت جرقه زن
  • محفظه جرقه گیر
  • دکمه وصل و دکمه قطع
  • فیوز فشار قوی
  • ترمینال خروجی و ورودی

همه این اجزا خود دارای تجهیزات جانبی دیگری هم هستند که به آن ها کنتاکت کمکی، موتور، رله‌ های حفاظتی و غیره می‌ گویند.

روش شارژ و دشارژ شدن فنر کلید هوایی

سوالی که ذهن کاربران را درگیر کرده نحوه شارژ و دشارژ کردن فنرهای کلید هوایی می‌ باشد. منظور از شارژ و دشارژ همان قطع و وصل کردن کلیدهای هوایی توسط فنر می ‌باشد. فنرهای به کار رفته در کلیدهای هوایی هیوندای به صورت اتوماتیک یا دستی شارژ می‌ شوند. پس از شارژ شدن کلیدها آماده به کار می‌ گردند، برای این که کلیدها به صورت دستی شارژ شوند، اهرم‌ های موجود بر روی کلیدها را به سمت بالا و پایین حرکت می‌ کنند تا فنر به خوبی شارژ شود. نمایشگر موجود روی کلید، شارژ را نشان خواهد داد. با قرار دادن موتور در محل خود شروع به شارژدهی فنر می‌ کند. بعد از این که فنر شارژ گردید، کلید آماده وصل و ارائه خدمات است. حال با فشار دست بر روی شاسی open کنتاکت‌ ها به خوبی متصل شده و بلعکس با فشار دادن شاسی close  مدارها قطع خواهد شد. در واقع هنگام بروز خطا رله‌ های الکترونیکی به وسیله ترانس‌ های نمونه بردار خطاها را حس کرده و دستور دشارژ فنرها را خواهند داد و به عبارتی دیگر مکانیزم جریان قطع صادر می‌ شود.

شارژ و دشارژ شدن فنر کلید هوایی

معایب کلید هوایی

معایب کلیدهای هوایی عبارتند از :

  • نگهداری مداوم تجهیزات کلید برای تولید هوای لازم
  • داشتن ظرفیت بسیار بالای کمپرسور هوا
  • احتمال بروز نشت و افت فشار هوا به وسیله اتصالات لوله‌ های موجود در داخل کلید
  • احتمال افزایش ولتاژ جرقه زنی
  • قدرت هوا در خاموش کردن جرقه یا اطفاء از خلا و گازهای sf6 کمتر می‌ باشد

کلیدهای هوایی نسبت به دیگر کلیدهای اتوماتیک کمپکت از مزایایی برخوردار می‌باشند. این مزایا شامل موارد زیر می‌ باشند:

  • داشتن عمر طولانی و بالا

نکته قابل توجه در این نوع کلیدها بالا بودن عمرشان است. کلیدهای هوایی چیزی حدود دو برابر کلیدهای اتوماتیک کمپکت عمر خواهند کرد.

  • داشتن رنج جریانی بالا

کلیدهای هوایی از ۶۳۰ تا ۶۳۰۰ آمپر ساخته می‌ گردند. آن ها به دو صورت کشویی و ثابت در بازار موجود می‌ باشند، اما دیگر کلیدهای اتوماتیک تا رنج ۱۶۰۰ آمپر قدرت دارند.

  • بالا بودن دقت در حفاظت

درون همه کلیدهای هوایی به خصوص کلید هوایی اشنایدر یکسری رله‌ های الکترونیکی و میکرو پروسسوری استفاده شده که موجب دقت بالای کلید در برابر حفاظت از شبکه شده است.

کاربرد کلید هوایی

کلیه ی کلیدهای هوایی دارای کاربردهای یکسان و مشابه هستند. این کاربردها عبارتند از :

  • حفاظت از مولدها، مخازن و ماشین های الکتریکی
  • اندازه گیری دقیق پارامترهای موجود در شبکه از جمله هارمونیک
  • ثبت و ضبط کلیه آلارم‌ ها و خطاها
  • قابلیت و توانایی نصب تجهیزات برای اجرای فرمان‌ های مختلف
  • استفاده در سوئیچینگ ورودی در تابلوهای توزیع
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *