تولید برق از نیروی آب

تولید برق از نیروی آب

تولید برق از نیروی آب

به دلیل افزایش جمعیت و مصرف بی رویه از منابع انرژی تجدید ناپذیر بسیاری از کشور ها به فکر تولید برق از نیروی آب افتادند. این روش یکی از فراوان‌ترین و به صرفه‌ترین انرژی برق آبی به حساب می‌آید. در این عملیات به تجهیزات برقی و لوازم برقی‌ های متعددی مورد نیاز است که می‌توان در بهترین فروشگاه کلای برق اصفهان آنها را یافت. کشور ما نسبت به دیگر کشور های جهان خشک و نیمه خشک می‌باشد. به همین دلیل بسیاری از نیروگاه‌ هایی که به عنوان نیروگاه‌ های آبی شناخته می‌شوند در جنوب و بر روی رود کارون مستقر هستند. در این پست قصد داریم به بررسی تولید برق از نیروی آب پرداخته و  مراحل آن را شرح دهیم. تا انتهای مطلب  همراه ما  باشید.

منظور از تولید برق از نیروی آب چیست ؟

به انرژی الکتریکی که از نیروی آب تولید می‌گردد، را برق آبی یا همان هیدرو الکتریسیته می‌گویند. این برق به وسیله ژنراتور هایی که به توربین‌ها متصل هستند به وجود می‌آید. توربین ها به راحتی انرژی‌ های پتانسیلی سقوط آبها را به انرژی برقی تبدیل می‌کنند. در این روند آب‌ هایی که ذخیره شده‌اند یا جمع آوری گردیده‌اند در ارتفاعات خیلی بالاتر به سمت پایین روانه شده و در نهایت موجب چرخش توربین‌ها می‌شوند.

تولید برق از نیروی آب

اجزای تشکیل دهنده نیروگاه آبی

نیروگاه‌ های آبی که به وسیله آن‌ها برق تولید می‌شود، دارای اجزای هستند که هر کدام از آنها در مراکز فروش تجهیزات برق اصفهان عرضه می‌گردند. در این بخش به صورت مختصر به آنها اشاره می‌کنیم.

آبگیر های هادی

دریچه‌ هایی که روی سد هستند باز شده و نیروی جاذبه آب را به وسیله تونل‌ هایی که از آنها گذر می‌کنند به سمت توربین هدایت می‌نمایند. آب هنگام عبور از این لوله‌ها فشار زیادی را به همراه خود دارند.

سد های مستحکم

در بسیاری از نیروگاه‌های آبی باید سد‌هایی باشد که آب را درون خود حفظ کرده و اجازه عبور به آب ندهد. این سدها به صورت مخزن‌های بزرگی است و در متریال مختلفی ساخته می‌شوند.

توربین‌ های بزرگ

توربین‌ها دارای پره‌ های بزرگی شبیه پنکه هستند. آب به این پره‌ های بزرگ اصابت کرده و موجب تولید برق می‌گردد. توربین‌ها به وسیله شفت به ژنراتور های بالای آن وصل می‌گردند.

ژنراتور های برقی

همان‌طور که از نام ژنراتور برمیاد جریان‌ های متناوب ac را به خوبی ایجاد خواهند کرد. حال در صورتی که قطعه‌ای از آن دچار ایراد گردد، می‌توان از فروشگاه‌ های لوازم برقی آن‌ها را خریداری نمود و مجدد تعمیر یا تعویض نمایید. وقتی پره‌ های توربین به حرکت در می‌آیند. آهنربایی که در داخل ژنراتورها هستند به چرخش در آمده و به راحتی از سیم پیچ‌ها عبور می‌کنند.

مراحل تولید برق در نیروگاه‌ های برق آبی

آب‌ها پشت سد ذخیره می‌گردند. وقتی ارتفاع آب‌ها به اندازه کافی بالا بیاید دریچه‌ های سد باز شده و آب از دریچه‌ها عبور کرده و به پره‌ های توربین اصابت می‌کند. حال یکسری مولد های الکتریکی که به پره ها وصل می‌باشند که موجب تولید برق میگر‌دند.

مزیت‌ های نیروگاه‌ های برق آبی

اولین مزیتی که در بالا به آن اشاره کردیم، جلوگیری از هدر رفت انرژی‌ های تجدید ناپذیر است. یعنی به راحتی می‌توان انرژی که ممکن است از بین رفته باشد، مجدد استفاده نمود. در تولید انرژی برقی نیاز به هیچگونه سوختی  نمی‌باشد. در نتیجه از نظر هزینه‌ای خیلی مقرون به صرفه خواهد بود. از نظر آلودگی هم باید گفت همانند نیروگاه‌ های دیگر هیچ گازی ناشی از سوخت و احتراق وجود نخواهد داشت به همین دلیل هیچ گونه مشکلی برای محیط زیست ایجاد نمی‌گردد. هزینه‌ هایی که برای نگهداری و عملیات صرف می‌شود، خیلی کمتر است.

از دیگر مزیت‌ های این نیروگاه عدم تغییر بازده آن بر اثر گذشت زمان می‌باشد. عدم نیاز به نیروی انسانی زیاد یا پرسنل مورد نظر از دیگر ویژگی و خصوصیات آن می‌توان برشمرد. از همه مهمتر هزینه‌ای را که بابت راه اندازی صرف می‌گردد، خیلی کمتر است.

تولید برق از نیروی آب

معایب تولید برق آبی

همانطور که در بالا اشاره کردیم، این فرآیند و عملیات دارای مزایای متعددی است. اما در کنار این مزیت ها یکسری ایرادات را هم شامل می‌گردد که موجب دلزدگی کاربران شده است. در ادامه به صورت مختصر به آن اشاره می‌کنیم. مخزن‌هایی که قرار است برای نیروگاه‌ های آبی مورد استفاده قرار گیرد، زمین‌ های وسیعی را نیاز دارد و همین مورد خود معضلی برای کمبود فضا و امکانات است. از جمله معایب دیگر ان مدت زمان ساخت این نیروگاه می‌باشد زیرا مدت زمان بسیار زیادی را باید صرف ساخت آن نمایند. تولید برق از نیروگاه‌ها به میزان و مقدار آب‌های موجود در پشت سدها بستگی دارد. حال در سال‌های کم آبی قطعا تولید برق با مشکل مواجه خواهد شد. در آخر هم باید گفت این نیروگاه‌ها نیاز به سد دارند که هزینه ساخت سد هم بالا است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *