بررسی انواع سوئیچ های الکتریکی

انواع سوئیچ های الکتریکی

از انواع سوئیچ های الکتریکی می توان برای کنترل توان، تشخیص عملکرد سیستم ها، کنترل سیگنال قطعه های کار، کنترل دستی عملکردهای دستگاه ها، استفاده کرد. کلیدهای الکتریکی در انواع مختلفی وجود دارند و قادر هستند توسط دست یا از طریق تشخیص فشار، سطح یا اشیا فعال شوند. سوئیچ ها می توانند خاموش و روشن شوند همچنین می توانند در موقعیت های مختلفی قرار گیرند، به عنوان مثال می توانند سرعت یک فن چند سرعته را کنترل کنند. اپراتورهای سوئیچ را می توان در اشکال و اندازه های مختلف مانند ضامن ها یا دکمه ها در بازار پیدا کرد. شرکت برق یوسفی که در زمینه تابلو سازی برق اصفهان و نصبجرثقیل سقفی فعالیت چشمگیری داشته است، اطلاعات بسیار کاربردی درباره سوئیچ ها خدمت شما دوستان عزیز ازائه می دهد، لطفا تا انتهای مقاله ما را همراهی کنید.

دسته بندی سوئیچ های الکتریکی

سوئیچ های الکتریکی انواع مختلفی دارند، عملکرد سوئیچ ها با تعداد قطب ها متغییر است. قطب ها، مدارهای منفردی هستند که سوئیچ را کنترل می کنند، ترکیبی از تعداد قطب ها و پرتاب ها نشان دهنده عملکرد کلید است. ساده ترین نوع سوئیچ یک کلید تک قطبی است که به عنوان کلید خاموش استفاده می شود، کلیدهای دو قطبی معمولا به عنوان مدارهای معکوس قطب داخلی، استفاده می شوند.

در ادامه انواع سوئیچ های الکتریکی و کاربرد هر یک از آنها را بررسی می کنیم.

سوئیچ های پا

سوئیچ های پا، دستگاه های الکترومکانیکی هستند که برای کنترل توان در مدار الکتریکی توسط فشار پا استفاده می شوند، از این نوع سوئیچ در ساخت ماشین آلات استفاده می شود. مشخصات اصلی این نوع سوئیچ شامل تعداد پدال ها، عملکرد سوئیچینگ، میزان ولتاژ و میزان جریان است. از سوئیچ های پا اغلب در مواردی که قادر به کنترل دستی نیستیم، استفاده می کنیم از طرف دیگر می توان این نوع سوئیچ ها را در تجهیزات بیمارستانی و ماشین های اداری استفاده کرد.

سوئیچ های سطح

سوئیچ های سطح دستگاه های الکترومکانیکی هستند که برای تشخیص سطح مایعات، پودرها یا جامدات استفاده می شوند. این نوع سوئیچ در مخازن، قیف ها یا سطل های زباله نصب می شوند و می توانند خروجی سیستم را کنترل کنند. در برخی موارد، می توان از آنها برای تحریک مستقیم دستگاه مانند سوئیچ های سطحی که در پمپ های مخزن مسکونی وجود دارد، استفاده کرد. مشخصات اصلی آنها شامل نوع خروجی، نوع سوئیچ، ولتاژ و رتبه بندی جریان است. از سوئیچ های سطح در صنایع فرآیندی برای نظارت بر سطح مخازن و قیف به طور گسترده استفاده می شود.

سوئیچ های محدود کننده

سوئیچ های محدود کننده دستگاه های الکترومکانیکی هستند که برای حس حرکت و موقعیت مکانیکی طراحی شده اند و سیگنال های خروجی را به واحد کنترل کننده منتقل می کنند. مشخصات اصلی این نوع سوئیچ شامل نوع محرک، ولتاژ و رتبه بندی جریان است. از این سوئیچ در وسایل مصرفی مانند ماشین لباسشویی استفاده می شود. هر نوع دستگاه باید توسط یک سوئیچ محدود کننده کنترل شود، همچنین می توان در بسیاری از انواع تاسیسات تولیدی مانند کارخانه های تولید فولاد و کارخانه های کاغذ سازی از آن ها استفاده کرد.

سوئیچ های مغناطیسی

کلیدهای مغناطیسی، که به آنها سوئیچ های نی نیز گفته می شود، نوعی سوئیچ الکتریکی است که در آن مکانیزم بسته شدن کلید در صورت وجود یا عدم وجود یک میدان مغناطیسی کار می کند. در یک طراحی معمول، هنگامی که یک میدان مغناطیسی درمجاورت سوئیچ قرار نداشته باشد، کنتاکت های سوئیچ معمولا باز می شوند، اما زمانی که میدان مغناطیسی اعمال می شود یا زمانی که سوئیچ در مجاورت یک میدان مغناطیسی قرار بگیرد، کنتاکت ها بسته می شوند. برای به وجود آوردن میدان مغناطیسی می توانید از یک آهنربا دائمی یا سیم پیچ رله استفاده کنید. یکی از کاربردهای سوئیچ های مغناطیسی تشخیص باز و بسته شدن درها و پنجره ها به عنوان بخشی از یک سیستم امنیتی است.

سوئیچ های ممبران

سوئیچ های ممبران دستگاه های الکترومکانیکی مبتنی بر صفحه مدار هستند که کنترل لمسی فرآیندها و ماشین آلات را بدون نیاز به سوئیچ فشار جداگانه، فراهم می کنند. از این نوع سوئیچ اغلب به صورت سفارشی متناسب با نیاز ما ساخته می شوند. مشخصات اصلی سوئیچ ممبران شامل نوع مونتاژ مدار، نوع محرک و نوع ترمینال است، همچنین از ویژگی آنها می توان به تعداد کلیدها، گرافیک، میزان روشنایی و نمایشگرها اشاره کرد. از این نوع سوئیچ در محصولات تجاری برای صرفه جویی در هزینه ها استفاده می شود.

سوئیچ های فشار

سوئیچ های فشار دستگاه های الکترومکانیکی دستی هستند که برای سوئیچ ها و مدارهای سوئیچینگ استفاده می شوند. این نوع سوئیچ متداول ترین سوئیچ برای استفاده در تابلوهای کنترل صنعتی هستند. مشخصات اصلی سوئیچ فشار شامل عملکرد سوئیچینگ، نوع تماس، نوع نصب، نوع محرک و قطر برش صفحه است. سوئیچ های فشار قسمت عمده ای از سوئیچ های دستی هستند که در کنترل های صنعتی استفاده می شوند.

سوئیچ های راک

سوئیچ های راک دستگاه های الکترومکانیکی دستی هستند که برای تعویض مدارها استفاده می شوند. از این نوع سوئیچ برای نشان دادن دید سریع وضعیت روشن یا خاموش بودن مدار استفاده می شود. مشخصات اصلی شامل عملکرد سوئیچینگ، نوع نصب، نوع محرک و ابعاد برش پانل است. سوئیچ های راک در بسیاری از کنترل های صنعتی و همچنین برای کنترل کالاهای مصرفی و ماشین های اداری استفاده می شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *